2021 was een grillig jaar. Organisaties waren druk met het realiseren en het goed ondersteunen van het thuiswerken. Daarnaast zijn organisaties ook aan de slag gegaan met het vraagstuk “hybride werken”. Wij voorspellen dat hybride werken in 2022 meer aandacht gaat krijgen en een andere invulling, en niet alleen gedragen vanuit IT. Organisaties zullen op zoek gaan naar vernieuwende communicatie manieren.
In ons vakgebied zien we 2 belangrijke trends:
Vergaderen: iedereen gelijkwaardig
Traditioneel vergaderen, iedereen in een ruimte, dat gaan we niet meer terugzien. Wij verwachten dat er flexibiliteit gevraagd gaat worden waarin met name de gelijkwaardigheid en welzijn van medewerkers, de input en content en de te ondersteunen processen belangrijker worden. Dat betekent dat ook de thuiswerkende of op afstand werkende deelnemers op een gelijke manier betrokken zijn tijdens vergaderingen. Hier zit een grote kans voor organisaties omdat ze hiermee innovatiever kunnen zijn naar hun medewerkers en klanten.
Telefonie: maximale flexibiliteit en bereikbaarheid
Organisaties van nu gaan de uitdaging aan om medewerkers blijvend te ondersteunen in het hybride werken. Hierin is het ondersteunen van flexibiliteit naar de werknemers gewenst. Dat vraagt om slim na te denken over de bereikbaarheid van organisaties. Want wie neemt de telefoon aan als je hele team op verschillende locaties werkt? Hoe garandeer je dat je organisatie bereikbaar blijft?
Onderzoek toont aan: hybride werken heeft de toekomst en is niet (alleen) van IT
Wij hebben marktonderzoek laten doen naar (de toekomst van) hybride werken, specifiek op het gebied van Teams communicatie en samenwerken. Hybride werken is de IT-trend van vandaag en morgen. Hier zien we een duidelijke verandering ontstaan waarbij mens en proces centraal komen te staan. Daardoor verschuift dit vraagstuk in eigenaarschap naar een gedragen eigenaarschap met o.a. Facilitair, IT, HR, Operations, (Ciso) en de medewerkers.
Microsoft beaamt…
Elke hybride aanpak die je als organisatie doet zal uniek zijn. Het is dan ook belangrijk om een eigen plan te maken dat de organisatie ondersteund in dit proces. Te beginnen met een duidelijk flexibel werkbeleid: geef mensen de keuze in hoe, wanneer en waar ze werken.
Ervaren is key!
Eind 2021 hebben we in ons nieuwe kantoorpand in Almere geopend. Ons kantoor is volledig inricht als “Microsoft Teams Experience Center”. Na een tour in ons kantoorpand zien we een gedachteverandering en verschuiving in keuzes. Dit is waarom wij overtuigd zijn om eerst te ervaren welke mogelijkheden er zijn alvorens een keuze te maken.
Eric Hartsink, oprichter Communicativ